För tre år sedan rapporterades det om ett riktigt skräckexempel till tandläkare som bland annat drack under arbetstid. Läkarsprit och narkotikaklassad medicin försvann från kliniken, något som Sveriges radio rapporterade om. Den tandläkaren hade vid rapporteringen blivit anmäld av sina kolleger till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), men där ledde aldrig anmälan någonstans. Tandläkaren fick fortsätta behandla patienter trots larm om misskötsel.
Till sist, hade tandläkaren dragit på sig över 100 fall av patientskador som inkommit till försäkringsbolaget If. Då hade patienter råkat ut för, allt från att deras stifttänder ramlat ur munnen till lagningar av tänder som skett ovanpå kariesangrepp till rotfyllningar som var helt felaktiga och tandbryggor som satt fel. Så vilka rättigheter har man egentligen som tandvårdspatient? Och vad händer om man råkar ut för en onykter tandläkare?
Man har rättigheter – åtminstone på pappret
Inte helt oväntat, råder det en viss diskrepans mellan det skrivna och utlovade skyddet som man har som patient – mot det verklighet som man möter.
"Som tandvårdspatient ska man få information till exempel om priset för en tandvårdsbehandling, och man ska bli tillfrågad om man vill ha den behandlingen som kostar si och så mycket kronor, enligt Vårdguiden.se."
Liksom inom sjukvården ska man bli rättvist bemött. Personalen har tystnadsplikt och de ska föra journal efter varje besök eller samtal. Som patient ska man bli respektfullt bemött, få information som man kan förstå – och ska vara delaktig i den behandling som man ska få. Liksom i det fria vårdvalet, har man rätt att välja tandläkare för den tandvård som man önskar.
Viktiga saker att tänka på inom tandvården
Alla tandläkare har rätt att sätta ett eget pris på tandvården. Välj därför att alltid jämföra priser, med den referensprislista som finns på tandvårds- och läkemedelsförmånsverkets hemsida.
"Här kan rekommenderas att jämföra priserna mellan de priser som en tandläkare tar, mot referensprislistan, men även med andra tandläkare. Det finns de som tar mindre betalt än referensprislistan. Även garantier på tandvårdsbehandlingarna kan skilja sig åt, så att jämföra dessa är också viktigt."
En annan viktig sak att kontrollera är att tandläkaren bör vara ansluten till Försäkringskassan för att man ska kunna ta del av tandvårdsstöd och högkostnadsskydd som exempel.
Rätt att klaga vid missnöje
Om man av någon anledning inte blir nöjd med den tandvård som man får – vad ska man göra då? Framför allt bör man alltid säga till om det man inte är nöjd med, till den tandläkare som har behandlat en. Blir man inte nöjd efter det samtalet bör man vända sig till branschorganisationen Privattandläkarna. De har en förtroendenämnd som tar emot klagomål hos tandläkare som är ansluten till dem. Har man däremot besökt en tandläkare hos Folktandvården, kan man klaga hos patientnämnden i den region där man bor. Blir man inte nöjd efter att ha klagat där, bör man alltid anmäla tandläkaren hos IVO. Hos IVO får både patient, anhöriga eller någon nära vän anmäla en tandläkare som har gjort en felaktig behandling.
Andra inlägg
- Myter om dålig andedräkt
- Referensprislista mindre risk för lurendrejeri
- Vad kan tandläkare i Stockholm göra för tandvårdsrädda?
- Nya regler för tandvårdsstödet
- Risk för fusk med tandvårdsstöd
- Nu syns klasskillnaderna i munnen
- Så undviker du tandsten
- Större kostnad gå akut till tandläkare
- Det händer vid tandvärk